dinsdag 22 november 2016

De Garden sjaal

Breien doe ik al heel lang. Ik heb het van mijn moeder geleerd, op de "hollandse" methode, met één pen onder mijn arm geklemd. Ik kan dan ook redelijk snel breien.
De laatste jaren ben ik hoofdzakelijk aan het haken geweest, iets wat ik van mijn oma heb geleerd. Knuffels, dekens, mutsen, handschoenen, sjaals en omslagdoeken.
Maar nu wilde ik weer eens een trui of een vest maken. Dus begon de speurtocht naar een mooi patroon. Heel veel heb ik er gevonden, maar steeds begon ik te haken en dan vond ik het toch weer niks voor mij. Hoewel ik nu toch net een gehaakt vest bijna klaar heb (daarover in een volgend blog meer), bleef ik steeds hangen bij die mooie kabels.
Nu kun je ook kabels haken, maar ik vind ze gebreid vele malen mooier. Dus begon ik weer te breien.
Om tot de ontdekking te komen, dat mijn tennis elleboog dat niet leuk vond... Het vastklemmen van de breinaald en de beweging van de draad omslaan was gewoon te veel.
Vroeger heb ik wel eens een poging gedaan om op van die kleine naalden sokken te breien, maar die kun je niet onder je arm klemmen, dus dat was niks. Ook heb ik wel eens met een rondbreinaald geworsteld. Maar omdat mijn moeder daar ook niet mee overweg kon en dat nog ver voor de tijd van het internet was, heb ik dat nooit onder de knie gekregen.
Maar nu is Youtube een hele grote leerschool. Dus haalde ik een rondbreinaald, zocht een filmpje uit en begon te oefenen. Eerst alles recht breien. Dat lukte op een gegeven moment wel, maar die averechtse steek... Die vreemde beweging met je wijsvinger om de draad om te slaan lukte maar niet!
Na veel speuren kwam ik een filmpje tegen met noors averechts breien. En die manier lukte me wel.
Dus begon de zoektocht naar een patroon om een beetje snelheid te krijgen. Want van alleen maar proeflapjes breien was ik al snel zat.
Toen kwam ik bij de Garden sjaal. Een half ronde sjaal met een rand van blaadjes... oooh wat vond ik hem mooi!
Ik had vorig jaar bij de Lidl een pak van 4 bollen groene sokkenwol gekocht en vond die perfect voor deze sjaal. Dus ging ik aan de slag.
Ik ben vooral verliefd op de blaadjesrand.
Zo'n drie maanden heb ik eraan gewerkt, afgewisseld met mijn deken en nog wat andere projectjes.
En vorige week was hij eindelijk klaar!!
Maar ja de randen krulden heftig naar binnen... In het originele patroon werd met een dikke wol gewerkt en dat krult natuurlijk veel minder. Dus moest ik de sjaal blokken.
Alweer iets nieuws voor me, want ik blok nooit iets...
Blokken is trouwens je werk nat opspannen zodat het in model kan opdrogen. Het word voornamelijk bij filet haken en ajourbreien gedaan, zodat de gaatjespatronen mooi te zien zijn.
Ik heb daar meestal geen geduld voor, ik wil iets dat ik af heb, meteen kunnen gebruiken, haha.
Maar goed, in dit geval moest het wel.
Dus begon het proces van opspannen...
 Tig spelden prikken, net te weinig foamtegels hebben, dus het laatste stukje moest dubbel gevouwen worden.
Met het oog op de honden, heb ik het onder het bed geschoven om te laten drogen, want Jinx vond het een prima plek om op te gaan liggen en Storm vond het leuk om steeds overheen te lopen...
En toen was hij droog... Vol spanning haalde ik alle spelden eruit. Ja hij is echt veel mooier zo.
Hij is 2.10 m lang en net geen 40 cm op het breedste gedeelte.
Maar blijkbaar heb ik het niet goed gedaan, want met dragen krult hij weer weg.
Ik heb hem nu alleen nat gemaakt met een beetje wasverzachter in het water, maar hij behoud zijn vorm niet. Ik denk dus dat ik het nog maar een keer doe, maar dan met een beetje stijfsel erin.
Maar toch ben ik er trots op!

Oh mocht je het patroon willen, het is een gratis patroon wat je op ravelry kunt vinden. Hier dus.
Ik heb gemeerderd tot ik vond dat de sjaal breed genoeg was, heb twee bollen opgebreid voor het midden gedeelte en voor het eerst en laatste deel elk 1 bol. Beetje op gevoel gedaan, want ik wilde graag een lange sjaal.

Nu ik deze manier van breien onder de knie heb en mijn elleboog niet protesteert, ga ik op zoek naar een mooie kabeltrui!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten